Hakukoneoptimoinnin (SEO) maailma muuttuu jatkuvasti, ja vuodesta 2022 on jo tulossa alalle jännittävä vuosi. Vuonna 2021 tehtiin lukuisia suuria Google-algoritmipäivityksiä, mukaan lukien Core Web Vitals -päivitys ja Page Experience -päivitys, ja lisää on tulossa vuonna 2022.
Vuoden 2022 hakukoneoptimointitrendit keskittyvät saavutettavuuteen, mobiiliystävällisyyteen, koneoppimiseen ja kaiken kaikkiaan loistaviin Google-haun kokemuksiin.
SEO-trendit 2022
1. Sivuston käytettävyyden mittareilla on enemmän merkitystä
Google asettaa etusijalle sivuston suorituskyvyn, joka luo parhaan käyttökokemuksen, mikä näkyy heidän vuoden 2021 Page Experience -päivityksessään. He ovat osoittaneet, etteivät he pelkää rangaista sivustoja, jotka eivät täytä tiettyjä nopeus- ja käyttöliittymä-/käyttöliittymämittareita (Core Web Vitals), tai sivustoja, joiden saavutettavuus on huono.
Tavalla tai toisella, melkein kaikki, joka liittyy sivun hakukoneoptimointiin, sisältää UX:n ja käyttöliittymän. Sinulla voi olla maailman parasta sisältöä, mutta jos käyttäjät eivät voi käyttää sitä huonon verkkokokemuksen vuoksi, sillä ei vain ole väliä.
Mitä sivuston ominaisuuksia sinun tulisi priorisoida hakukoneoptimoinnissa vuonna 2022?
Sivuston nopeus: Jos sivustosi latautuminen kestää yli 5 sekuntia, voit menettää 40 % liikenteestäsi. Sivuston nopeus on tärkeä osa hyvää verkkokokemusta, ja oikeat käyttöliittymän suunnitteluelementit ja tekninen SEO voivat pitää sen nopeana.
Saavutettavuus: WCAG (Web Content Accessibility Guideline) on kansainvälisesti tunnustettu digitaalisen saavutettavuuden ohjeisto, jota hallinnoi kansainvälinen verkkostandardiryhmä W3C. Jaettuna havaittavuuteen, käytettävyyteen, ymmärrettävyyteen ja kestävyyteen, sivustosi organisaation ja käytön on oltava kaikkien käyttäjien saatavilla.
Mobiilivalmius: Suurin osa käyttäjistä käyttää Google-hakua mobiililaitteella. Tämän seurauksena Google käyttää nyt mobiililähtöistä indeksointia sivun indeksoinnissa ja luokittelussa. Tämä tarkoittaa, että on tärkeää tarkistaa, että sivustosi latautuu oikein mobiililaitteella, ja mobiilikäyttäjien on helppo lukea ja navigoida sitä. Mobiiliystävällisyys on osa monia näistä vuoden 2022 SEO-trendeistä.
Välimainokset: Välimainokset (kuten ponnahdusikkunat, mainokset jne.) eivät saa heikentää sivun saavutettavuutta tai esiintyä häiritsevästi. Varsinkin mobiililaitteita käytettäessä. Olen nähnyt Googlen rankaisevan näitä ponnahdusikkunoita yhä enemmän.
2. Sisällön luominen tekoälyn koneoppimisalgoritmeilla
Tekoäly muuttaa miltei jokaisen toimialan maisemaa, eikä SEO eroa toisistaan. Koneoppimisen avulla tekoälytekniikat voivat ottaa vastaan valtavia määriä dataa suuremmalla nopeudella kuin ihmiselle on mahdollista, analysoida tietoja ja käyttää niitä sitten erilaisten markkinointitehtävien automatisointiin. Chatboteista tiedon analysointiin ja sisällön luomiseen, tekoälyn (kuten GPT-3) käyttö markkinoinnissa on yksi suosituimmista SEO-strategioista vuonna 2022 ja sen jälkeen.
Sisältögeneraattorit, kuten GrowthBar ja Copy AI, aloittivat toimintansa vuonna 2021. Molemmat työkalut on rakennettu OpenAI:n GPT-3:n päälle, joka on luonnollinen kielimalli, joka luo ihmismäistä kirjoitettua sisältöä syötteiden ja algoritmien perusteella – blogikirjoituksen, artikkelin muodossa. otsikko, lyhyt kuvaus, sosiaalisen median kuvateksti tai muuta.
Tekoälytuetut sisällöntuottajat muuttavat hakukoneoptimointipeliä säästääkseen aikaa ja rahaa, päihittääkseen kirjoittajan ja tarjota uusia ideoita.
Nämä työkalut ovat valtava siunaus digitaalisille markkinoijille kaikkialla. Sisällöntuotantoon ja hakukoneoptimointiin erikoistuneet tietopohjaiset ohjelmistotyökalut jatkavat suosiotaan vuonna 2022.
huolellisuuspalvelut
3. Käänteisten linkkien merkitys
Vuoden 2020 vaalit ja Covid-19 muuttivat ikuisesti tapaamme kuluttaa tietoa – ja joskus väärää tietoa. Voittaakseen edelleen hakijoiden luottamuksen Google asettaa yhä enemmän arvoa käänteisten linkkien pääomalle SEO-sijoituksissa. Linkkipääoma on arvoa, jonka sivusto tarjoaa linkittämällä sivustoosi, ja siihen vaikuttavat verkkotunnuksen auktoriteetti, nykyiset Google-sijoitukset ja muut tiedot.
Siksi (arvokkaiden) käänteisten linkkien rakentaminen on olennaista minkä tahansa hyvän SEO-strategian kannalta. Ne ovat yksi parhaista tavoista Googlelle ymmärtää, että verkkosivustosi on riittävän luotettava lähettääkseen hakijat korkeamman sijoituksen kautta.
Käänteiset linkit ovat aina olleet yksi vahvimmista SEO:n sijoitustekijöistä. Linkki, joka osoittaa sivustollesi toiselta sivustolta, voi vaikuttaa suuresti siihen, missä tämä sivu tai sivustosi sijoittuu hakutuloksissa. Parhaat linkit ovat sivustoilta, jotka ovat samassa tilassa tai markkinarakossa kuin sinä ja joilla on korkeampi DA. Kun tällainen sivusto valitsee linkin sisältöösi, se lähettää Googlelle signaalin, että sisältösi on suosituksen arvoinen.
Joten vaikka käänteisten linkkien tärkeydestä on keskusteltu vuosien ajan, vahvat käänteiset linkit sivustollesi ovat vuoden 2022 SEO-trendi, jota haluat seurata.
4. Semanttiset hakumahdollisuudet
Tätä lausetta käytetään usein ja harvoin selitetään hyvin. Semanttinen haku on koneoppimiseen liittyvää tarkoituksellista ja kontekstuaalista merkityspohjaista hakua. Se käyttää aiempia tietoja ja sitten yritys- ja erehdyksiä parantaakseen hakukokemusta, jotta heidän on helpompi löytää mitä
he etsivät.
Google on bisnes, ja heidän tehtävänsä on tehdä vastausten saamisesta mahdollisimman kivuttomasti, jotta kuluttajat palaavat Googlen käyttöön. Ja sinä haluat, että sivustosi löytäminen ja käyttö on yhtä saumatonta, jotta myös kuluttajat palaavat sinne.
Oletetaan esimerkiksi, että olet lukenut Dune-sarjan kolme viimeistä kirjaa. Ehkä ostit ne verkosta, jätit arvostelun jonnekin tai etsit tietoja niistä. Nyt etsit ”hyviä kirjaideoita lomalle”. Nyt sinulle hyvä kirja on todennäköisesti hyvin erilainen kuin jollekin toiselle, mutta semanttista hakua käyttämällä et yllättyisi, kun seuraava Dune-kirja ponnahtaa ensimmäisenä listalle, samoin kuin joitain muita suosittuja tieteisromaaneja. .
Jokaisen esiin tulevan sivuston pitäisi itse asiassa myydä Dune-kirjoja, ja tämän kirjan ostamisen ja toimittamisen etsijälle pitäisi olla mahdollisimman helppoa. Semanttinen haku tarkoittaa työn ottamista pois hakijalta ja sen sijoittamista taustajärjestelmään.
SEO-ammattilaisille semanttisen haun nousu tarkoittaa kahta asiaa:
Toissijaisilla avainsanoilla on paljon merkitystä. Koska Google ymmärtää hakujen ja artikkelien tarkoituksen, avainsanat, joilla ympäröit ensisijaisen avainsanasi, ovat tärkeitä. Sen sijaan, että optimoit vain yhdelle tai kahdelle avainilmaukselle, varmista, että käsittelet erilaisia tapoja, joilla etsijät ajattelevat ja kirjoittavat aiheesta. Ja ajattele sitä puhehaun mielessä. Mitä useammista kuluttajista tulee mobiilien etusijalle, sitä enemmän kuluttajista tulee puhehakuja. Joten tässä viestissä puhuvatko ihmiset puhelimeen: ”Vuoden 2022 suurimmat hakukoneoptimointitrendit” tai ”Kuinka SEO muuttuu vuonna 2022” tai ”Mitä minun tulee tietää hakukoneoptimoinnista vuodelle 2022” jne.
Ja tietysti anna tarkkoja tietoja, jotka vastaavat kaikkiin näihin kysymyksiin. Sisällösi on vastattava Googlen työntekijän ensisijaiseen kysymykseen ja kaikkiin muihin aiheeseen liittyviin kysymyksiin. Tämä ei vain auta ykkösessä, vaan tarjoaa myös paremman kokemuksen hakijoille ja pitää heidät sivullasi pidempään. Pidemmät viestit ovat jo pitkään olleet paremmat Googlessa, ja osittain tästä syystä. Voit yrittää lisätä viesteihisi usein kysyttyjä kysymyksiä, jos et löydä orgaanista tapaa sisällyttää tärkeitä aihekysymyksiä.
5. Google laajentaa SERP-ominaisuuksia ja Knowledge Graphia
Usein sinun ei tarvitse edes napsauttaa hakutulosta saadaksesi etsimäsi tiedot. Sanoitukset, lentotiedot, paikalliset yritykset ja monet muut haut alkavat ja päättyvät Google-hakukoneen tulossivulle (SERP) Googlen esiteltyjen katkelmien kautta.
Googlen Knowledge Graph and Passage Ranking käyttää algoritmeja, jotka tarjoavat sinulle käyttäjätietoihin perustuvat olennaiset tiedot. Googlen tavoitteena on auttaa hakijoita löytämään etsimänsä tiedot ja tarjota mahdollisimman vähän sisältöä sekä mahdollisuus ”syvempi ja laajempi” hakuihinsa.
Vaikka tämä voi olla hienoa hakijoille, viittausten luomisessa työskentelevät yritykset eivät pidä siitä, että heidän sivustoilleen tulee vähemmän käyttäjiä.
Mitä tehdä tälle? Otsikot, otsikot, URL-osoitteet ja laadukas sisältö ovat kaikki erittäin tärkeitä napsautussuhteen parantamiseksi, kun hakijat voivat löytää etsimänsä ilman klikkauksia. Ja jos et usko, että koko viestisi sijoittuu, yritä saada kohta SERP:n kärkeen.
6. YouTuben ja videoiden optimointi
Yli 10 000 dollaria vuodessa tienaavien kanavien määrä kasvoi viime vuonna 50 %. Yhä enemmän Googlen hakukonetulossivua (SERP) kuvaa video, ja olen varma, että olet huomannut yritysten käyttävän YouTubea, TikTokia, Instagram-videoita ja paljon muuta parantaakseen kuluttajien sitoutumista ja houkuttelevan uusia asiakkaita.
Joten jos optimoidun videosisällön luominen ei vielä ole osa hakukoneoptimointistrategiaasi, sinun tulee ryhtyä toimiin vuonna 2022. Sen lisäksi, että käytät avainsanoja videosi otsikossa, URL-osoitteessa ja kuvauksessa, on olemassa pari uutta tapaa lisää runsaasti tietoa YouTube-videoihin ja lisää niiden arvoa. Pidän näistä kolmesta:
Leikemerkintä: Leikkeen merkinnän avulla voit korostaa videosi keskeisiä kohtia, jotta käyttäjät voivat siirtyä suoraan kyseisiin osiin. Pohjimmiltaan voit kertoa Googlelle tarkalleen, mitä aikaleimaa ja -tunnistetta haluat käyttää esittelyhetkessäsi. Nämä ponnahdusikkunat avautuvat Google-hakuun, jotta saat yleiskatsauksen aiheestasi. Voit tehdä tämän koodilla tai käyttää YouTubea, joka tekee sen automaattisesti puolestasi.
Seek markup: Seek markup kertoo Googlelle, kuinka URL-rakenne toimii. Nämä tiedot ovat tärkeitä, koska niiden avulla Google voi näyttää videosi keskeiset hetket automaattisesti sen sijaan, että tekisi sen itse, kuten Clip-merkinnän avulla.
Tekstitys: YouTube-videoiden tekstitys mahdollistaa videoiden saatavuuden useilla eri kielillä ja kuulovammaisille.
7. Syö aina
Vaikka tämä vuoden 2022 SEO-trendi ei välttämättä ole uusi, EAT on olennainen tekijä hakukoneoptimoinnin kaikissa osissa.
Hyvän käyttökokemuksen luominen, upean sisällön luominen, käänteisten linkkien rakentaminen ja SERP:n päätyminen – sisällölläsi on oltava EAT: asiantuntemusta, auktoriteettia ja luottamusta. Mitä enemmän olet jonkin aiheen asiantuntija, sitä suurempi auktoriteetti sinulla on siinä, ja sitä enemmän Google ja haut voivat luottaa sinuun. Ja sitten mitä luotettavampi olet, sitä enemmän käänteisiä linkkejä saat, sitä korkeammalle sijoitukselle pääset ja sitä enemmän sinulla on auktoriteettia jne. Kaikki kolme elementtiä luovat palautesilmukan korkeammista tai alemmista sijoituksista, joten se on elintärkeää priorisoidaksesi ne kaikki.
E-A-T on keskittynyt entistä enemmän Googlen sijoitustekijänä Quality Rater Guidelines -ohjeiden mukaan, ja tilanne on sama myös vuonna 2022.
Johtopäätös
SEO-trendeissä ja -strategioissa on tärkeää pysyä ajan tasalla Googlen algoritmimuutoksista joka vuosi.
Vaikka nämä päivitykset ja vinkit ja temput saattavat tuntua monimutkaisilta, hakukoneoptimoinnilla on vain jotain, joka kaikkien yritysten tulisi kuitenkin priorisoida: hyödyllisen, tarkan ja mielenkiintoisen tiedon tarjoaminen sitä etsiville ihmisille. Ja se on trendi, joka ei katoa koskaan.