Kun sähköinen kaupankäynti on kehittynyt dramaattisesti viime vuosien aikana, on myös digitaalisen markkinoinnin rooli. Markkinoijat ovat joutuneet pysymään ketterinä ja mukauttamaan strategioita pysyäkseen muuttuvien kuluttajien tarpeiden perässä. Vuoteen 2023 mennessä markkinoijat muuttavat edelleen tapaa, jolla he sitoutuvat ja kommunikoivat kuluttajien kanssa. Bloomreach tarjoaa muutamia trendejä, jotka digitaaliset markkinoijat joutuvat kokemaan vuoden edetessä ja kuinka he voivat päästä niitä edellä.
1. Hankinnan säilyttäminen
Nousevat asiakashankintakustannukset (CAC) ovat olleet markkinoijien keskustelun keskipiste ja stressin lähde kuluneen vuoden aikana. Tuoreen tutkimuksen mukaan suurin osa vähittäiskauppiaista piti CAC:tä pääuhkana vuoden 2022 myyntitavoitteilleen. Tämän lisäksi maksulliset mediakanavat kallistuvat edelleen, jolloin markkinoijat joutuvat etsimään vaihtoehtoisia markkinointikanavia. Kun kaikki painopiste on asetettu asiakashankinnassa, brändit ovat aliarvioineet säilyttämismarkkinoinnin tehon. Brändisi jo tuntevien asiakkaiden priorisointi voi kuitenkin olla erittäin tehokas tapa saavuttaa tuloksia. Vuonna 2023 odotetaan näkevän enemmän brändejä, jotka hyödyntävät luotettavia kanavia, kuten sähköpostia ja tekstiviestejä, sitouttaakseen uudelleen olemassa olevia asiakkaita ja kasvattaakseen takaisinostoprosentteja.
Myös nämä säilyttämismarkkinointitoimenpiteet helpottuvat personoinnin avulla. Vakiintuneet ja palaavat asiakkaat ovat jo antaneet brändeille tietoa mieltymyksistään ja kanavista, joita he todennäköisimmin käyttävät – luottamus on olemassa. Tämä tarkoittaa, että brändit voivat tavata nykyiset asiakkaat tehokkaammin siellä, missä he ovat, jolloin he palaavat todennäköisemmin tekemään uuden ostoksen.
2. Saumattomista monikanavaisista kokemuksista tulee standardi
Jos olemme oppineet jotain kuluneesta vuodesta, niin yhdistävillä matkoilla on merkitystä. Kanavien väliset rajat ja erot hämärtyvät edelleen, ja brändien pitäisi odottaa asiakkaidensa käyttävän jatkuvasti useita kanavia. Asiakkaan kyky vastaanottaa kiinnostavaa sähköpostiviestiä, selata mobiililaitettaan, löytää etsimänsä ja tarkistaa vaivattomasti työpöydän kautta voi määrittää palaako asiakas vai ei.
Lisäksi monikanavainen kokemus tarjoaa sähköisen kaupankäynnin alustoille uusia mahdollisuuksia laajentaa kattavuuttaan tänä vuonna ja saada uusia asiakkaita. Pelkästään tekstiviesteistä on tulossa luotettavampi ja menestyvämpi markkinointitaktiikka avoimella hinnoilla ja sijoitetun pääoman tuottoprosentilla, jotka kilpailevat sähköpostilla. Panostaminen monikanavaiseen strategiaan, joka kommunikoi asiakkaiden kanssa luovemmalla ja yksilöllisemmällä tavalla ja hyödyntää kanavia, joille he ovat vastaanottavaisempia, osoittautuu arvokkaaksi pitkällä aikavälillä. Ei enää riitä, että vähittäiskauppiaat luottavat yksittäiseen kanavaan tai ostokokemukseen asiakkaiden hankkimiseksi, peittelemiseksi tai säilyttämiseksi.
3. Tekoäly auttaa markkinoijia sopeutumaan muuttuvaan sähköisen kaupankäynnin ympäristöön
Vuosien mittaan tekoälystä (AI) on tullut paljon merkittävämpi työkalu markkinoijille. Siitä on tullut tapa markkinoijille skaalata ponnistelujaan ja tavoittaa suurempia yleisöjä sisällöllä ja kampanjoilla. Vuoteen 2023 mennessä tekoäly tarjoaa markkinoijille entistä suuremman potentiaalin – antaa heille mahdollisuuden säilyttää muutaman viime vuoden aikana voitetut asiakkaat ja silti houkutella uusia. Tekoäly antaa nykypäivän markkinoijille mahdollisuuden räätälöidä kampanjoita laajassa mittakaavassa. Tämä on avainasemassa sen kannalta, kuinka markkinoijat sitouttavat ja muuttavat asiakkaita nykypäivän digitaalisessa ympäristössä.
Tekoälyn avulla tapahtuvan personoinnin skaalaus tarkoittaa, että markkinoijat voivat varmistaa, että he näyttävät koko asiakaskunnalle juuri sen, mitä he haluavat nähdä, milloin ja missä he haluavat nähdä sen. Ja vaikka tekoäly ja data tekevät tämän mahdolliseksi, personoinnin inhimillinen puoli tekee eron. Tekoälyn voiman yhdistäminen markkinoijan ymmärrykseen ja asiantuntemukseen siitä, keitä heidän asiakkaat todella ovat, tekee näistä saumattomista asiakasmatkoista todella nautinnollisia. Kun kuluttajien odotukset kasvavat ja heidän mieltymyksensä tarkentuvat, tekoäly tulee olemaan työkalu, joka helpottaa yritysten sopeutumista näihin muutoksiin, mutta strateginen markkinoija osaa toteuttaa sen uskollisen asiakaskunnan rakentamiseksi.
Vuosi odottaa
Vuosi 2023 on varmasti kiehtova vuosi sähköiselle kaupankäynnille, jos se, mitä näimme vuonna 2022, oli osoitus siitä. Pandemia vaikutti sähköisen kaupankäynnin nousuun, mutta juuri nyt näemme nopean kasvun vakiintuvan ja toteutuvan. Yhteinen säiettä kaikissa näissä trendeissä on, että asiakkaan keskittäminen on avain menestykseen uudessa vuonna. Kun tämä on eturintamassa, tästä vuodesta tulee kaikkien aikojen kannattavin.